Актуальні проблеми експертизи товарів
Ви бажаєте відреагувати на цей пост? Створіть акаунт всього за кілька кліків або увійдіть на форум.

АКТИВНІ МЕТОДИ НАВЧАННЯ, ЯК ЗАПОРУКА ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ МАЙБУТНІХ ПІДПРИЄМЦІВ

Перейти донизу

АКТИВНІ МЕТОДИ НАВЧАННЯ, ЯК ЗАПОРУКА ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ МАЙБУТНІХ ПІДПРИЄМЦІВ Empty АКТИВНІ МЕТОДИ НАВЧАННЯ, ЯК ЗАПОРУКА ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ МАЙБУТНІХ ПІДПРИЄМЦІВ

Повідомлення автор Admin Вт Бер 19, 2019 3:01 pm

Л. В. Нещадим,
викладач вищої категорії, голова циклової комісії комерційних дисциплін Полтавський кооперативний коледж, Україна, м. Полтава

В умовах соціально-політичних та соціально-економічних перетворень сучасного суспільства чільне місце у галузі вищої освіти займає проблема якості підготовки майбутніх фахівців. Ринок праці вимагає високий рівень професіоналізму та компетентності кадрів, досягнення якого можливе лише за умови вдосконалення професійної підготовки спеціалістів. Адже на сьогодні знання є основним ресурсом, що забезпечує розвиток суспільства і реальну конкурентоспроможність країни. Суттєву роль в удосконаленні навчального процесу відіграє застосування та впровадження новітніх методів активізації навчально-пізнавальної діяльності студентів та інтерактивних технологій навчання. Виходячи з вимог, що висуваються на сучасному етапі до майбутніх фахівців, справжньою зброєю кожного викладача є застосування сучасних прогресивних методів навчання, які б спонукали студентів до активної розумової і практичної діяльності у процесі оволодіння навчальним матеріалом. На сьогоднішній день постає потреба у тому, щоб навчання було активним задля максимального використання розумового потенціалу кожного окремого студента. Саме застосування активних методів навчання дозволяє:
- примусово активізувати мислення, коли студент змушений бути активним незалежно від його бажання;
- спонукати студентів бути активними протягом всього заняття, а не епізодично, таким чином залучаючи студентів на тривалий час у начальний процес;
- самостійно та творчо приймати рішення, підвищуючи цим мотивацію та емоційність студентів.
Під час викладання комерційних дисциплін, обов’язковим є застосування інноваційних методів навчання за різними напрямками: проведення проблемних лекцій та лекцій-презентацій, застосування інтерактивних методів навчання, створення високого рівня мотивації до виконання самостійної роботи студентів, індивідуалізація навчального процесу, максимальна активізація студентів в навчальному процесі, удосконалення системи контролю тощо.
Для активізації пізнавальної активності студентів під час лекційних занять з дисциплін «Логістика» та «Торговельна реклама» застосовується проблемне викладення матеріалу. Проведення проблемних лекцій потребує від студентів більшої зосередженості, заохочує до обговорення матеріалу, вчить послідовно і логічно аналізувати можливі шляхи вирішення проблеми. Наприклад, при вивченні розділу «Розподільча логістика» з дисципліни «Логістика» в розрізі теми «Методи планування та управління виробничими та економічними системами», ставиться проблема «В чому полягає взаємозв’язок між збутовою діяльністю підприємства та логістичним підходом до організації збуту?» Під час такої лекції я не тільки доводжу інформацію до студентів, а і навчаю їх самостійно мислити, робити висновки, заохочую до співпраці. Крім формування професійних навичок, проблемні лекції сприяють логічному мисленню, розвитку особистості, вчать поважати думку оточуючих.
Зважаючи на те, що комерційні дисципліни є фаховими для студентів спеціальності «Підприємництво, торгівля та біржова діяльність», при їх викладанні доцільно застосовувати систему активних методів навчання, провідними серед яких є ділові ігри зі спеціальності, що спрямовані на засвоєння рольових позицій суб’єкта та формування ділових якостей особистості. Адже, саме у випускників відбувається активне формування професійних умінь, необхідних для практичної діяльності, набуття самостійності, ініціативності, творчого підходу, лідерських якостей, уміння вирішувати нестандартними методами складні завдання в обмежений термін часу. Тому доцільним тут є запровадження до навчального процесу методів імітаційного моделювання, «круглого столу», ділових ігор, презентацій, які інтегрують зміст декількох фахових дисциплін професійної орієнтації та спрямовані на формування вмінь студентів адекватно реагувати, ухвалювати рішення в проблемних ситуаціях. Так, при викладанні дисципліни «Логістика» я застосовую метод моделювання ситуацій, який є досить ефективним. Він передбачає моделювання ситуації, максимально наближеної до дійсності, на прикладі діючого торговельного чи виробничого підприємства, з якою студенти можуть зіткнутися під час проходження технологічної практики або в професійній діяльності. Студенти пропонують декілька варіантів вирішення, опираючись на системний підхід, обґрунтовують їх та методом виключення обирають найкращий. Такі заняття дозволяють активізувати максимальну кількість студентів, уникнути їх відсторонення під час опрацювання матеріалу та залучити їх до активного розумового процесу під час обговорення та обґрунтування обраних варіантів. Також студенти під час проведення практичних занять вирішують професійні ситуації, що дозволяє їм реалізувати свої знання під час технологічної практики, а також ділитися ними на тих підприємствах, де не реалізовано або частково реалізовано логістичний підхід до обслуговування споживачів.
Виходячи з високих вимог до сучасного фахівця, виникає потреба у вмінні студентів інтегрувати знання набуті з фахових дисциплін при вирішенні професійних завдань. Тому ефективним засобом активізації пізнавальної діяльності студентів одразу з декількох фахових дисциплін є запровадження інтегрованих занять. Так, інтегроване практичне заняття з дисциплін «Логістика» та «Комерційна діяльність» на тему: «Управління закупівлями на підприємствах торгівлі. Порядок оформлення закупок товарів на основі прямих зв’язків», дозволяє студентам ефективно опрацювати питання з кількох дисциплін, крім вищезазначених: з основ маркетингу, навчальної практики на діючих торговельних підприємствах, економіки торгівлі, організації і технології торговельних процесів, а також набути практичних навичок одразу з кількох питань програми технологічної практики. Під час заняття студенти не лише вчаться обирати оптимальних постачальників, економічно обґрунтовувати розміри замовлення, укладати договори на постачання та специфікації до них, а і відчувають себе справжніми логістами та підприємцями, на яких лежить велика відповідальність по вирішенню питання закупівель на торговельному підприємстві. Крім того, студенти працюють окремими командами, за умови, що переможцем стає команда з максимальною кількістю балів. Тому дух змагання мотивує до активних пізнавальних дій усіх, без виключення, учасників команди, дає можливість окремим студентам розкритись по-новому, адже саме у змагальних методах студенти одержують максимальну свободу інтелектуальної діяльності, виступають активними перетворювачами дійсності.
Окрему увагу доцільно приділяти ігровим методам навчання, застосування яких дозволяє не лише активізувати розумову діяльність студентів, а і зацікавити навіть тих з них, що не мають великого інтересу до навчання. Саме під час ігрових занять створюються умови для активного обміну думками та досвідом, закріплюються і поглиблюються знання набуті на лекціях та надбані самостійно. Ігрові заняття дають можливість здійснити особистісний підхід до кожного учасника завдяки розподілу ролей. Так, рольова гра «Рекламна кампанія», яку я провожу в розрізі дисципліни «Торговельна реклама», передбачає поділ на ролі: товаровиробник, рекламодавці, споживачі з різними вимогами до товару. Товаровиробник висуває побажання до концепції рекламної кампанії та визначає її ціль. Рекламодавці розробляють комплекс рекламних засобів і заходів, що могли б максимально ефективно задовольнити мету рекламної кампанії. Споживачі в цьому випадку оцінюють різні рекламні засоби і заходи, виходячи з того, які справили на них найбільше враження і спонукали придбати рекламований товар. Таким чином, визначається ефективність тих чи інших рекламних засобів та заходів в змодельованій ситуації. Використання даної гри підвищує інтерес до навчання, розвиває увагу, дає змогу кожному студенту реалізувати свої можливості, вчить самостійно приймати рішення та вносить позитивні зміни в розвиток особистості майбутнього фахівця. Крім того, групова робота сприяє формуванню культури спілкування в колективі та розвитку вміння поважати думку інших.
Хочу відмітити доцільність застосування ігрового компоненту на заняттях, які потребують складних розрахунків, аналітичного мислення та посидючості аби спростити їх і «примусити» довести розпочату справу до логічного кінця. Так, практичне заняття з дисципліни «Логістика» на тему: «Розробка маршрутів і впорядкування графіків доставки товарів автомобільним транспортом» я проводжу у формі ділової гри, яка присвячена питанням управління транспортом у процесі оптового продажу товарів. У грі беруть участь 5 команд по шість студентів, кожен з яких виконує роль керуючого з питань транспорту. Кожна команда повинна розробити маршрути і графіки доставки товарів автомобільним транспортом за мінімальних витрат. Відповідно, переможцем гри стає та команда, яка розробить маршрути і графіки доставки товарів з найменшими витратами. Студенти не лише вчаться розробляти маршрути і графіки доставки товарів, а і набувають навичок оперативного аналізу та планування логістичних витрат, усвідомлюючи велику відповідальність, що покладається на них при виконанні заданої роботи. Практичні навички, яких набувають студенти, дадуть їм змогу приймати обґрунтовані логістичні рішення у складних ринкових умовах, вирішуючи цим самим проблему зменшення загальних витрат підприємства.
Застосування цих та інших активних методів призводить до позитивних результатів: вони дозволяють формувати знання, уміння та навички студентів шляхом залучення їх в активну навчально-пізнавальну діяльність; спрямовують до самовдосконалення та усвідомлення відповідальності, що покладається на них в обраній професії. Кожен викладач при проведенні занять повинен не лише керуватися власними знаннями, досвідом, методичним забезпеченням, а і застосовувати нетрадиційні креативні елементи заняття, опираючись на конкретну цільову аудиторію і індивідуальний підхід до окремих студентів, аби заняття були більш цікавими, «різнобарвними», активними та професійно спрямованими. За допомогою таких занять легше здобувати знання. Адже знання – це скарб, а вміння вчитися – ключ до нього. Тому мета кожного викладача - навчити своїх студентів самостійно здобувати знання, аналізувати набутий досвід, результативно ним користуватися, що в кінцевому результаті і забезпечить суспільство висококваліфікованими фахівцями.

Список використаних інформаційних джерел
1. Дибкова Л. М. Індивідуальний підхід у формуванні професійної компетентності майбутніх економістів: дис. канд. пед. наук: 13.00.04. / Людмила Миколаївна Дибкова. – К, 2006. – 224с.
2. Пометун О.І., Пироженко Л.В. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання. – К.: А.С.К., 2004. – 192 с.

Admin
Admin

Кількість повідомлень : 107
Дата реєстрації : 13.03.2019

https://expertuza.forumotion.me

Повернутися до початку Перейти донизу

Повернутися до початку

- Схожі теми
» ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ МАЙБУТНІХ ПІДПРИЄМЦІВ ЗАСОБАМИ ВИЩОЇ МАТЕМАТИКИ
» ВПЛИВ СОЦІАЛЬНО-ГУМАНІТАРНИХ ДИСЦИПЛІН НА ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНИХ ЯКОСТЕЙ МАЙБУТНІХ ПІДПРИЄМЦІВ
» ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ПІДПРИЄМЦІВ
» СУЧАСНІ ПІДХОДИ ДО ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ ФАХІВЦІВ З ПІДПРИЄМНИЦТВА, ТОРГІВЛІ ТА БІРЖОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
» ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПРОФЕСІЙНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ ФАХІВЦІВ З ПІДПРИЄМНИЦТВА: НОВІ ВИКЛИКИ ДО ВИЩОЇ ОСВІТИ

 
Права доступу до цього форуму
Ви не можете відповідати на теми у цьому форумі