Актуальні проблеми експертизи товарів
Ви бажаєте відреагувати на цей пост? Створіть акаунт всього за кілька кліків або увійдіть на форум.

МИТНА ПОЛІТИКА УКРАЇНИ В УМОВАХ ЄВРОІНТЕГРАЦІЇ

Перейти донизу

МИТНА ПОЛІТИКА УКРАЇНИ В УМОВАХ ЄВРОІНТЕГРАЦІЇ Empty МИТНА ПОЛІТИКА УКРАЇНИ В УМОВАХ ЄВРОІНТЕГРАЦІЇ

Повідомлення автор Admin Пт Бер 29, 2019 1:23 pm

М. Ф. Муконіна,
судовий експерт, магістр з фінансів
Донецький науково-дослідний експертно-криміналістичний центр МВС України, Україна, м. Маріуполь

Інтеграція України до європейського політичного, економічного та правового простору – процес дуже складний та неоднозначний. Існують загрози з боку держави щодо неконтрольованого відкриття національних ринків, що може спричинити появу певних ризиків. Насамперед це є ризики зниження експортного потенціалу та створення конкуренції для українських виробників товарів. Через це в Україні постає проблема щодо вдосконалення системи регулювання митної діяльності з метою підвищення її ефективності, визначення принципів та напрямів удосконалення, застосування необхідних інструментів регулювання.
В процесі розвитку економіки України проведення ефективної митної політики є одним із засобів врегулювання зовнішньоекономічної діяльності України та можливістю входження до Європейського Союзу. Тільки за жовтень 2017 року митні надходження до Державного бюджету становили близько 30 млрд. гривень. Станом на 01.01.2018 за даними Державної казначейської служби України органами ДФС забезпечено фактичних надходжень ГУ митницями ДФС – 321 903,6 млн. грн., з них 316 218,9 млн. грн., або 98,2% – до Державного бюджету.
Найбільшу питому вагу в загальній сумі надходжень до державного бюджету складають надходження станом на 01.01.2018 року з податку на додану вартість iз ввезених на територію України товарів – 250 530,2 млн. грн. Станом на 01.01.2017р. за даними Державної казначейської служби України органами ДФС забезпечено фактичних надходжень ГУ митницями ДФС – 235 301,1 млн. грн.
Найбільшу питому вагу в загальній сумі податкових надходжень станом 01.01.2017р. до державного бюджету складають надходження з податку на додану вартість iз ввезених на територію України товарів – 181 453,3 млн. грн. Станом на 2018 р. порівняно з 2017 надходження від митниць ДФС збільшилися на 86 602,5 млн. грн., тобто на 26,9%.
Зовнішня торгівля товарами у 2017 р. відносно 2016р. становила:
- Товарообіг України (за товарами) – 92,8 млрд. дол. США, збільшення на 23% (на 17,6 млрд. дол. США).
- Сальдо торговельного балансу (за товарами) – (-) 6 277 млн. дол. США (сальдо за 12 місяців 2016 року складало (-) 2 508 млн. дол. США).
- Україна здійснювала зовнішньо торговельні операції товарами з 223 країнами. Значна частка зовнішньої торгівлі України орієнтується на ринки країн ЄС: 41% експорту (збільшення на 30% ), 44% імпорту (збільшення на 29%). Частка країн СНД становить по експорту – 16% (збільшення на 15%), по імпорту – 23% (збільшення на 34%).
- Імпорт товарів в Україну – 49,5 млрд. дол. США, збільшення на 27% (на 10,7 млрд. дол. США).
- Експорт товарів з України – 43,3 млрд. дол. США, збільшення на 19 % (на 6,9 млрд. дол. США) [1].
Спільна митна політика Європейського Союзу спирається на митний союз, який полягає у ліквідації митних зборів та інших бар’єрів на шляху торговельних потоків між членами Союзу, а також створення загальної тарифної та митної політики між державами членами Союзу та третіми країнами [2].
Державна митна політика набуває великого значення на сьогодні – в умовах співпраці України та Європейського Союзу, бажанням вступити до цієї організації з метою розвитку і вдосконалення національного митного законодавства. Відповідно до Угоди про Зону вільної торгівлі між Україною та ЄС національна митна політика формується відповідно до вимог Європейського Союзу, здійснюються заходи щодо лібералізації торгівлі з ЄС [3].
Після підписання Угоди про асоціацію України та ЄС почалась активна економічна співпраця. Для нашої держави кінцевим результатом є повноправне членство в ЄС [4].
Державна митна політика України зазнає певних змін:
- тісна взаємодія органів ДФС із суб’єктами ЗЕД;
- удосконалення законодавства України у сфері інтелектуальної власності з метою недопущення незаконного перевезення об’єктів інтелектуальної власності через митний кордон України;
- для спрощення митних процедур на митниці, введення системи електронного декларування;
- міжнародна співпраця органів ДФС з метою протидії корупції та організованій злочинності.
- реформування ДФС [5].
У березні 2017 року Кабінет Міністрів України схвалив Концепцію реформування ДФС, яка охоплює і митну політику України також. Ця Концепція отримала рекомендації від Європейської Комісії та Митно-прикордонної служби США. Під час створення Концепції Міністерство фінансів України взяло до уваги митні стандарти ЄС (CustomsBlueprints).
Важливим є факт використання митних режимів імпорту та експорту між Україною та Європейським Союзом. Згідно із даними Державної служби статистики України експорт України до ЄС у І півріччі 2017 року зріс на 26%. Серед країн ЄС зростання експорту можна спостерігати у таких державах, як Бельгія – на 74,8%, Литва – на 67% та Австрія – 55%. Найбільшим покупцем залишається Польща, експорт до якої зріс на 26%, а також Італія – на 27%. Також Нідерланди збільшили імпорт товарів з України більше ніж на 70%. Щодо імпорту, то Україна його збільшила ще на 24%.
В умовах сьогодення, коли український ринок пропонує споживачам широкий асортимент товарів різноманітного типу і функціональних можливостей, пересічному покупцеві досить важко визначитись із вибором фірми і технічних характеристик цих високотехнологічних пристроїв. Буде це відомий багатьом бренд чи модель товарів від менш відомого виробника [1].
Нерідко пересічний українець стикається з таким питанням: «Чи офіційно завезений цей товар в Україну?» [6]. І це питання не безпідставне, адже за даними Асоціації підприємств інформаційних технологій України (АПІТУ), в Україну на нелегальній основі ввозиться близько 25% смартфонів, 30% товарів ІТ-сектора і близько 50% накопичувачів пам’яті. Частка нелегального ринку телевізорів становить близько 15%, ноутбуків – 20%, планшетів і фотокамер – 25%, пилососів – 25%, холодильників і пральних машин – 20% [6].
Контрабандна продукція має конкурентну перевагу у вигляді більш низьких цін, що і приваблює покупців. При цьому легальна продукція з причини більш високих цін витісняється за рахунок нелегального імпорту, який поступово збільшує свою частку на ринку. При цьому знижуються відрахування до бюджету.
Так нелегальне завезення товарів в Україну призвело до зниження надходжень до бюджету на 4 млрд грн. [6]. Неофіційні товари можуть імпортуватись як для особистого використання, а фактично – для подальшого продажу (комерційної діяльності), а значить без сплати мита та НДС, що призводить до недоотримання коштів бюджетом. Офіційно імпортовані товари призначені для реалізації на території України ввозиться зі сплатою всіх мит.
Таким чином, для вдосконалення сучасної митної політики України необхідно:
- вдосконалення чинного законодавства;
- співпраця органів ЄС та митних органів ДФС;
- проведення ефективних реформ та концепцій.
Отже, в умовах поглиблення інтеграційних процесів провадження ефективної митної політики України сприятиме: спрощенню доступу до ринку збуту українських товарів у ЄС; припливу іноземних інвестицій; поліпшенню економічного іміджу України у світі; швидкому реформуванню економіки; можливості знижувати свої імпортні ввізні мита терміном до 10 років; можливості уникнення антидемпінгових мит, тощо.

Список використаних інформаційних джерел
1. Звіт державної фіскальної служби України за 2017 рік. URL: http://sfs.gov.ua/data/files/223549.PDF (дата звернення: 23.03.2019).
2. Живора Г. Угода про асоціацію з ЄС: економічні наслідки для України. Науковий вісник Одеського національного економічного університету. Науки: економіка, політологія, історія. Одеса, 2014. № 8 (216).
С. 107–121.
3. Основні аспекти Угоди про асоціацію між Україною та ЄС (ЗВТ+). URL: https://eu-ua.org/sites/default/files/inline/files/osnovni-aspekti-ugodi-pro-asociaciyu-mizh-ukrainoyu.pdf (дата звернення: 23.03.2019).
4. Урядовий портал. Єдиний веб-портал органів виконавчої влади: Угода про асоціацію України з ЄС. URL: https://www.kmu.gov.ua/ua/diyalnist/ yevropejska-integraciya/ugoda-pro-asociacyu (дата звернення: 23.03.2019).
5. Гребельник О. П. Митне регулювання зовнішньоекономічної діяльності: підручник. Київ: ЦНЛ, 2005, 695 с.
6. Новини фінансів України (Finance.ua) Стоп-контроль. Про масштаби контрабанди в Україні. URL: https://news.finance.ua/ua/news/-/407156/stop-kontrol-pro-masshtaby-kontrabandy-v-ukrayini (дата звернення: 23.03.2019).

Admin
Admin

Кількість повідомлень : 107
Дата реєстрації : 13.03.2019

https://expertuza.forumotion.me

Повернутися до початку Перейти донизу

Повернутися до початку

- Схожі теми

 
Права доступу до цього форуму
Ви не можете відповідати на теми у цьому форумі