МЕХАНІЗМ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ БЕЗПЕКИ ДЕРЖАВИ НА ПРИКЛАДІ ТЕОРІЇ ТА ПРАКТИКИ ЕКСПЕРТИЗИ ДИТЯЧИХ ІГРАШОК
Сторінка 1 з 1
МЕХАНІЗМ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ БЕЗПЕКИ ДЕРЖАВИ НА ПРИКЛАДІ ТЕОРІЇ ТА ПРАКТИКИ ЕКСПЕРТИЗИ ДИТЯЧИХ ІГРАШОК
А. А. Булейко,
доцент кафедри готельно-ресторанної справи та товарознавства, к.б.н.,
К. С. Бойченко,
бакалавр
Університет митної справи та фінансів, Україна, м. Дніпро
доцент кафедри готельно-ресторанної справи та товарознавства, к.б.н.,
К. С. Бойченко,
бакалавр
Університет митної справи та фінансів, Україна, м. Дніпро
Задля прискорення вступу України до Світової організації торгівлі, реалізації положень Угоди про партнерство і співробітництво між Україною та Європейським Союзом, підвищення якості і конкурентоспроможності української продукції, Кабінетом Міністрів України було затверджено план заходів щодо впровадження в Україні вимог директив Європейського Союзу, санітарних, екологічних, ветеринарних, фітосанітарних норм, міжнародних і європейських стандартів. За цим планом три міністерства – МОЗ, Мінпрому та Держспоживзахисту були зобов’язані забезпечити нормативну базу щодо безпеки дитячих іграшок та ігор.
За останні роки на ринку України представлена велика кількість різноманітних товарів, серед яких багато неякісних. Важливу роль в цьому випадку відіграє ідентифікація товарів, яка має бути обов’язковою складовою перевірки при перетині митного кордону України. Затверджений Кабінетом Міністрів України Технічний регламент безпеки іграшок визначає вимоги до безпеки іграшок, процедуру оцінки їх відповідності таким вимогам, установлює правила маркування, а також введення в обіг іграшок як імпортованих, так і вітчизняного виробництва, їх продажу та безкоштовного розповсюдження (введення іграшок в обіг).
Велику увагу привертають дитячі іграшки, фальсифікація яких має місце в сьогоденні. Їх ідентифікація має велике значення не лише для економічної безпеки держави, але й для захисту громадян. Держспоживстандарт України зазначив, що 8 з 10 іграшок несуть загрозу для дітей.
Стабільне зростання продажу дитячих товарів в Україні відзначене з 2010 року середини 2018 року. Так, сучасний ринок дитячих товарів оцінюється в 25 млрд доларів. Основними учасниками ринку дитячих товарів на ринку України є Антошка; Mother care; Chicco; Dan Mark kids. За даними опитування Асоціації Рітейлерів України, 55% споживачів купують іграшки дітям в мережі «Антошка», 30% – в «Будинок Іграшок». Ринок іграшок щорічно зростає на 2-3 % в рік. Так, за даними Державної служби статистики України, продажі в сегменті «Ігри та іграшки» в останні три роки показували позитивну динаміку. При цьому зростають темпи продажу різних розвиваючих іграшок (конструкторів, дитячих комп’ютерів, інтерактивних ігор) і знижуються темпи продажів іграшок на військову тематику [2].
Основною країною-імпортером дитячих іграшок в Україну є Китай, його продукція займає майже 60% національного ринку. Китайська влада повідомила, що кожна десята іграшка національного виробництва шкідлива для здоров’я дітей. Згідно з результатами перевірки, в 20 із 242 іграшок були виявлені небезпечні для дітей речовини. Так, в них знайшли важкі метали, такі як свинець і хром, а багато виробів не відповідали стандартам безпеки і могли серйозно травмувати дитину. Нещодавно експерти з Грінпісу заявили, що в 323 китайських і гонконгських іграшках містяться фталати – речовини, які порушують роботу гормональної та репродуктивної систем [4].
Найбільшу небезпеку для маляти представляють саме матеріали, з яких виготовлені іграшки. У число небезпечних речовин, які може містити фарба, входять формальдегід, фенол, феноксіл, метил, ізобітурат та ін. У деяких іграшках рівень цих небезпечних речовин може перевищувати 30% [1]. Особливо шкідливі подібні «сюрпризи» в іграшках для немовлят, адже саме вони пробують на смак, в результаті чого з’являються проблеми з нирками, печінкою, шлунком, імунною системою, а також безліч різних алергічних реакцій. Кількість речовини у розчинній формі, що може потрапити в організм дитини під час користування іграшкою, не повинна переви-щувати таких значень (міліграмів на день): сурми – 0,2; миш’яку – 0,1; барію – 25; кадмію – 0,6; хрому – 0,3; свинцю – 0,7; ртуті – 0,5; селену – 5, або інших значень для цих чи інших речовин, показник токсикологічного ризику яких може бути науково обґрунтований та визначений в документах центрального органу виконавчої влади у сфері охорони здоров’я. У разі, коли обмежена кількість небезпечних речовин чи сполук є необхідною для використання певних іграшок (матеріали та обладнання для хімічних дослідів, складання моделей з пластмаси чи кераміки, емалювання, фотографічних робіт), їх концентрація не повинна перевищувати максимально допустимої, визначеної для кожної речовини чи сполуки центральним органом виконавчої влади у сфері охорони здоров’я.
Дитячі іграшки входять до переліку продукції, що підлягає обов’язковій сертифікації в Україні, затвердженого наказом Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики від 11 липня 2013 року. У той же час факти їх реалізації без супровідних документів, що засвідчують належну якість та безпеку товару, були встановлені у кожній області. Іграшки, що реалізуються без документального підтвердження проходження процедури обов’язкової сертифікації, можуть становити потенційну загрозу для життя та здоров’я дітей. Таку ж загрозу становлять іграшки без необхідного маркування, тому що неможливо ідентифікувати їх з сертифікатом відповідності.
Згідно вимог нормативних документів іграшки обов’язково повинні мати індивідуальну упаковку і маркування, в якому зазначається: «упаковка призначена не для гри». Крім того спеціальне маркування та супроводжуюча інформація (українською мовою) мають містити відомості про виробника: його повну назву, координати (адресу та телефони) або координати постачальника в Україну. Неодмінно має вказуватися вік дитини, на який розрахована іграшка. Так, на іграшках для дітей старших 3 років повинно бути зазначено: «Не призначено для дітей до трьох років. Містить дрібні деталі!». У певних випадках додається інструкція з догляду та експлуатації – варіанти прання, чистки та догляду. Виробники перед введенням іграшок в обіг зобов’язані забезпечити їх відповідність вимогам щодо безпечності, установленим у Технічному регламенті. Також, виробники повинні з метою захисту здоров’я та безпеки користувачів проводити випробування зразків іграшок, що введені в обіг, розглядати звернення споживачів та у разі потреби вести облік таких звернень, а також іграшок, що не відповідають установленим вимогам, та фактів їх відкликання [3].
Вітчизняні виробники починають витісняти імпортерів з сегменту м’яких іграшок. Якщо кілька років тому імпорт займав в продажах до 70%, то зараз лише 30-40%. Річ у тому, що в результаті девальвації гривні ціни на традиційно дешеві в Україні китайські іграшки підскочили в 1,5-3 рази і втратили привабливість для масового споживача. Проте, подальший розвиток стримується прямою залежністю від курсу валют і цін на вітчизняну продукцію – частину сировини все одно доводиться імпортувати.
Проте на українському ринку іграшок залишається сегмент, заповнити який національні виробники просто не в змозі. Йдеться про дитячі автомобілі, конструктори, повчальні і ігрові приставки (загальносвітовий постачальник – китайські підприємства), для випуску яких у Україні зараз відсутня необхідна база. У цьому сегменті вплив кризи, і в першу чергу ріст курсу валют, був відчутий повною мірою. Незважаючи на збільшення обсягу національного виробництва, все ж на ринку залишається місце імпорту.
Ідентифікація якісних дитячих іграшок не лише убереже населення, але й сприятиме захисту національного ринку України. Завдяки зменшенню обсягу імпорту небезпечних дитячих іграшок Україна зможе підвищити обсяг власного виробництва даного товару, що призведе до збільшення національного доходу та можливості контролю виготовлення іграшок протягом всього виробничого циклу.
2. Період дорослішання. Ринок іграшок – один з небагатьох, які демонструють в Україні невисоке, але стабільне щорічне зростання // Бізнес публікації / Мій бізнес. Режим доступу: https://msb.aval.ua/news/?id=25077.
3. Постанова Кабінету Міністрів України «Про затвердження Технічного регламенту безпеки іграшок» : від 08.10.2008 р., № 901 // Офіційний вісник України. – 2008. – № 78. – Ст. 2615. Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/515-2013-%D0%BF.
4. Тимощук О. Небезпечні іграшки // ZN.ua. Режим доступу: https://dt.ua/SOCIETY/nebezpechni_igrashki.html.
За останні роки на ринку України представлена велика кількість різноманітних товарів, серед яких багато неякісних. Важливу роль в цьому випадку відіграє ідентифікація товарів, яка має бути обов’язковою складовою перевірки при перетині митного кордону України. Затверджений Кабінетом Міністрів України Технічний регламент безпеки іграшок визначає вимоги до безпеки іграшок, процедуру оцінки їх відповідності таким вимогам, установлює правила маркування, а також введення в обіг іграшок як імпортованих, так і вітчизняного виробництва, їх продажу та безкоштовного розповсюдження (введення іграшок в обіг).
Велику увагу привертають дитячі іграшки, фальсифікація яких має місце в сьогоденні. Їх ідентифікація має велике значення не лише для економічної безпеки держави, але й для захисту громадян. Держспоживстандарт України зазначив, що 8 з 10 іграшок несуть загрозу для дітей.
Стабільне зростання продажу дитячих товарів в Україні відзначене з 2010 року середини 2018 року. Так, сучасний ринок дитячих товарів оцінюється в 25 млрд доларів. Основними учасниками ринку дитячих товарів на ринку України є Антошка; Mother care; Chicco; Dan Mark kids. За даними опитування Асоціації Рітейлерів України, 55% споживачів купують іграшки дітям в мережі «Антошка», 30% – в «Будинок Іграшок». Ринок іграшок щорічно зростає на 2-3 % в рік. Так, за даними Державної служби статистики України, продажі в сегменті «Ігри та іграшки» в останні три роки показували позитивну динаміку. При цьому зростають темпи продажу різних розвиваючих іграшок (конструкторів, дитячих комп’ютерів, інтерактивних ігор) і знижуються темпи продажів іграшок на військову тематику [2].
Основною країною-імпортером дитячих іграшок в Україну є Китай, його продукція займає майже 60% національного ринку. Китайська влада повідомила, що кожна десята іграшка національного виробництва шкідлива для здоров’я дітей. Згідно з результатами перевірки, в 20 із 242 іграшок були виявлені небезпечні для дітей речовини. Так, в них знайшли важкі метали, такі як свинець і хром, а багато виробів не відповідали стандартам безпеки і могли серйозно травмувати дитину. Нещодавно експерти з Грінпісу заявили, що в 323 китайських і гонконгських іграшках містяться фталати – речовини, які порушують роботу гормональної та репродуктивної систем [4].
Найбільшу небезпеку для маляти представляють саме матеріали, з яких виготовлені іграшки. У число небезпечних речовин, які може містити фарба, входять формальдегід, фенол, феноксіл, метил, ізобітурат та ін. У деяких іграшках рівень цих небезпечних речовин може перевищувати 30% [1]. Особливо шкідливі подібні «сюрпризи» в іграшках для немовлят, адже саме вони пробують на смак, в результаті чого з’являються проблеми з нирками, печінкою, шлунком, імунною системою, а також безліч різних алергічних реакцій. Кількість речовини у розчинній формі, що може потрапити в організм дитини під час користування іграшкою, не повинна переви-щувати таких значень (міліграмів на день): сурми – 0,2; миш’яку – 0,1; барію – 25; кадмію – 0,6; хрому – 0,3; свинцю – 0,7; ртуті – 0,5; селену – 5, або інших значень для цих чи інших речовин, показник токсикологічного ризику яких може бути науково обґрунтований та визначений в документах центрального органу виконавчої влади у сфері охорони здоров’я. У разі, коли обмежена кількість небезпечних речовин чи сполук є необхідною для використання певних іграшок (матеріали та обладнання для хімічних дослідів, складання моделей з пластмаси чи кераміки, емалювання, фотографічних робіт), їх концентрація не повинна перевищувати максимально допустимої, визначеної для кожної речовини чи сполуки центральним органом виконавчої влади у сфері охорони здоров’я.
Дитячі іграшки входять до переліку продукції, що підлягає обов’язковій сертифікації в Україні, затвердженого наказом Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики від 11 липня 2013 року. У той же час факти їх реалізації без супровідних документів, що засвідчують належну якість та безпеку товару, були встановлені у кожній області. Іграшки, що реалізуються без документального підтвердження проходження процедури обов’язкової сертифікації, можуть становити потенційну загрозу для життя та здоров’я дітей. Таку ж загрозу становлять іграшки без необхідного маркування, тому що неможливо ідентифікувати їх з сертифікатом відповідності.
Згідно вимог нормативних документів іграшки обов’язково повинні мати індивідуальну упаковку і маркування, в якому зазначається: «упаковка призначена не для гри». Крім того спеціальне маркування та супроводжуюча інформація (українською мовою) мають містити відомості про виробника: його повну назву, координати (адресу та телефони) або координати постачальника в Україну. Неодмінно має вказуватися вік дитини, на який розрахована іграшка. Так, на іграшках для дітей старших 3 років повинно бути зазначено: «Не призначено для дітей до трьох років. Містить дрібні деталі!». У певних випадках додається інструкція з догляду та експлуатації – варіанти прання, чистки та догляду. Виробники перед введенням іграшок в обіг зобов’язані забезпечити їх відповідність вимогам щодо безпечності, установленим у Технічному регламенті. Також, виробники повинні з метою захисту здоров’я та безпеки користувачів проводити випробування зразків іграшок, що введені в обіг, розглядати звернення споживачів та у разі потреби вести облік таких звернень, а також іграшок, що не відповідають установленим вимогам, та фактів їх відкликання [3].
Вітчизняні виробники починають витісняти імпортерів з сегменту м’яких іграшок. Якщо кілька років тому імпорт займав в продажах до 70%, то зараз лише 30-40%. Річ у тому, що в результаті девальвації гривні ціни на традиційно дешеві в Україні китайські іграшки підскочили в 1,5-3 рази і втратили привабливість для масового споживача. Проте, подальший розвиток стримується прямою залежністю від курсу валют і цін на вітчизняну продукцію – частину сировини все одно доводиться імпортувати.
Проте на українському ринку іграшок залишається сегмент, заповнити який національні виробники просто не в змозі. Йдеться про дитячі автомобілі, конструктори, повчальні і ігрові приставки (загальносвітовий постачальник – китайські підприємства), для випуску яких у Україні зараз відсутня необхідна база. У цьому сегменті вплив кризи, і в першу чергу ріст курсу валют, був відчутий повною мірою. Незважаючи на збільшення обсягу національного виробництва, все ж на ринку залишається місце імпорту.
Ідентифікація якісних дитячих іграшок не лише убереже населення, але й сприятиме захисту національного ринку України. Завдяки зменшенню обсягу імпорту небезпечних дитячих іграшок Україна зможе підвищити обсяг власного виробництва даного товару, що призведе до збільшення національного доходу та можливості контролю виготовлення іграшок протягом всього виробничого циклу.
Список використаних інформаційних джерел
1. «Іграшкова» небезпека // Статті / Вісник. Офіційно про податки. Режим доступу: http://www.visnuk.com.ua/ua/pubs/id/5117.2. Період дорослішання. Ринок іграшок – один з небагатьох, які демонструють в Україні невисоке, але стабільне щорічне зростання // Бізнес публікації / Мій бізнес. Режим доступу: https://msb.aval.ua/news/?id=25077.
3. Постанова Кабінету Міністрів України «Про затвердження Технічного регламенту безпеки іграшок» : від 08.10.2008 р., № 901 // Офіційний вісник України. – 2008. – № 78. – Ст. 2615. Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/515-2013-%D0%BF.
4. Тимощук О. Небезпечні іграшки // ZN.ua. Режим доступу: https://dt.ua/SOCIETY/nebezpechni_igrashki.html.
Схожі теми
» ЕКСПЕРТНІ ДОСЛІДЖЕННЯ ДИТЯЧИХ КОЛГОТОК
» ОКРЕМІ ТЕОРЕТИКО-ПРАВОВІ ПИТАННЯ МЕТОДИЧНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПРОВЕДЕННЯ СУДОВИХ ЕКСПЕРТИЗ
» АНАЛІЗ ІНФОРМАЦІЙНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ КОВБАС ВАРЕНИХ ВІТЧИЗНЯНОГО ВИРОБНИЦТВА
» ОСНОВНІ АСПЕКТИ СУДОВОЇ ТОВАРОЗНАВЧОЇ ЕКСПЕРТИЗИ
» ЗНАЧЕННЯ МЕТРОЛОГІЇ ДЛЯ СУДОВОЇ ТОВАРОЗНАВЧОЇ ЕКСПЕРТИЗИ
» ОКРЕМІ ТЕОРЕТИКО-ПРАВОВІ ПИТАННЯ МЕТОДИЧНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПРОВЕДЕННЯ СУДОВИХ ЕКСПЕРТИЗ
» АНАЛІЗ ІНФОРМАЦІЙНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ КОВБАС ВАРЕНИХ ВІТЧИЗНЯНОГО ВИРОБНИЦТВА
» ОСНОВНІ АСПЕКТИ СУДОВОЇ ТОВАРОЗНАВЧОЇ ЕКСПЕРТИЗИ
» ЗНАЧЕННЯ МЕТРОЛОГІЇ ДЛЯ СУДОВОЇ ТОВАРОЗНАВЧОЇ ЕКСПЕРТИЗИ
Сторінка 1 з 1
Права доступу до цього форуму
Ви не можете відповідати на теми у цьому форумі