ОКРЕМІ ПИТАННЯ ПРОБЛЕМИ НЕЗАКОННОГО ОБІГУ НАРКОТИКІВ В УКРАЇНІ
Актуальні проблеми експертизи товарів :: 4. Сучасна митна політика України в умовах поглиблення інтеграційних процесів.
Сторінка 1 з 1
ОКРЕМІ ПИТАННЯ ПРОБЛЕМИ НЕЗАКОННОГО ОБІГУ НАРКОТИКІВ В УКРАЇНІ
А. І. Рудь,
здобувач СВО Бакалавр, ОПП Право, спеціальності 081 Право
О. С. Кальян,
професор кафедри підприємництва і права, к.ю.н., доцент
Полтавська державна аграрна академія, Україна, м. Полтава
здобувач СВО Бакалавр, ОПП Право, спеціальності 081 Право
О. С. Кальян,
професор кафедри підприємництва і права, к.ю.н., доцент
Полтавська державна аграрна академія, Україна, м. Полтава
Актуальність теми полягає в тому, що за останні роки в сучасному світі злочинність пов'язана із наркотичним обігом являє серйозну проблему, перешкоду для економічного, політичного і соціального розвитку нашої країни. Цій проблемі приділяють уваги політики, вчені, представники громадськості і звичайні громадяни. Одним із пріоритетних завдань діяльності правоохоронних органів на даний момент української держави є протидія незаконному обігу наркотичних засобів, адже відомо, що безупинно ростуть темпи поширення наркозалежності серед неповнолітніх, є формування організованих злочинних угрупувань, які займаються наркобізнесом, значне збільшення кількості злочинних діянь, вчинених під впливом наркотичного сп'яніння чи у сфері обігу наркотичних речовин, дедалі помітніше становлять загрозу для безпеки та здоров'я всієї нації [2, с. 3].
Результати протидії злочинам, пов'язаних з незаконним обігом наркотичних засобів, не можна на даний момент визначити задовільними. До кримінальної відповідальності в більшості випадках не притягуються в особи, які споживають наркотичні засоби, ті, які виготовляють, купляють, зберігають чи продають, залишаються поза межами правового впливу.
Поряд із відомими видами наркотичної залежності поширюються її нові види. Як відзначають експерти, масштаби вживання наркотиків в Україні оцінюється як загроза національній безпеці.
Суспільно небезпечні наслідки поширення наркоманії викликають потребу заходів проти наркотичного обігу, переглянути у цій сфері національне адміністративне і кримінальне законодавство. Так, у ч. 1 ст. 307 ККУ було збільшено розмір санкції частин на строк від 4 до 8 років (попередня редакція від 3 до 8 ), в ч.2 передбачено покарання позбавлення волі від 6 до 10 років (попередня редакція від 3 до 8 ), ч.3. збільшено санкцію статті від 9 до 12 років позбавлення волі, а попередня редакція була від 8 до 12 років [1, с. 136].
Додатковим джерелом, що визначає нормативні умови боротьби із наркозлочинністю є Конвенція ООН проти транснаціональної організації злочинності, прийнята у 2000 році. Основна мета цього документу – це усунення законодавчих прогалин у боротьбі з транснаціональною організованою злочинністю, у тому числі з наркотичними засобами, психотропними речовинами, їх аналогами або прекурсорів.
Кабінетом Міністрів України було видано розпорядження від 28 серпня 2013 року "Про схвалення Стратегії державної політики щодо наркотиків на період до 2020 року". Ця стратегія визначає сутність та сучасні напрями державної політики щодо наркотиків, що знаходяться в незаконному обігу, та зниження попиту на них, подолання наркоманії як небезпечного суспільного явища. Новий стратегічний вектор державної політики щодо наркотиків зумовлений потребами її докорінної перебудови як чинника здоров'я, безпеки та майбутнього нації.
Стратегічна парадигма - це потреба у всебічному переході від карального, кримінально-правового спрямування антинаркотичних заходів до лікувально-профілактичних як найбільш плідних у контексті подолання наркоманії. Метою стратегії є забезпечення розв'язання проблеми наркотиків у суспільстві в інтересах людини, надійного захисту громадського здоров'я і безпеки держави від загрози поширення наркоманії та наркозлочинності [3, с. 3].
Підсумовуючи викладене, слід відзначити, що проблема з реалізації обігу наркотичних засобів існувала і досі існує. В Україні за останні десять років дана проблема стала однією з найгостріших, адже вона негативно впливає на здоров'я людей, на соціальну сферу і є загрозою безпеки держави. Реалізація державної політики у сфері обігу наркотичних засобів, реформування правоохоронної системи та приведення її у відповідність правовим світовим стандартам сприятиме підвищенню рівня контролю, вдосконаленню нормативно-правових актів, проведенню різних заходів, спрямованих на виконання зобов’язань у зазначеній сфері, внаслідок чого відбуватиметься припинення зростання рівня наркоманії в Україні.
На наш погляд слід знайти більш дієвий шлях подолання наркоманії ніж існує зараз. Потрібно переосмислити ті ідеї, які були раніше, знайти більш ефективні, ті, які дійсно допоможуть подолати наркоманію, незаконний наркообіг і наркозлочинність вцілому.
2. Методичні рекомендації щодо взаємодії слідчих та оперативних підрозділів при розкритті та документуванні злочинів, пов'язаних з незаконним обігом наркотичних засобів / [ О. Ю. Татаров, С. С. Чернявський, Д. Й. Никифорчук та ін.]. – К. : НАВС, 2014. – 41 с.
3. Розпорядження Кабінету Міністрів України "Про схвалення стратегії державної політики щодо наркотиків на період до 2020 року. – Режим доступу : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/735-2013-р.
Результати протидії злочинам, пов'язаних з незаконним обігом наркотичних засобів, не можна на даний момент визначити задовільними. До кримінальної відповідальності в більшості випадках не притягуються в особи, які споживають наркотичні засоби, ті, які виготовляють, купляють, зберігають чи продають, залишаються поза межами правового впливу.
Поряд із відомими видами наркотичної залежності поширюються її нові види. Як відзначають експерти, масштаби вживання наркотиків в Україні оцінюється як загроза національній безпеці.
Суспільно небезпечні наслідки поширення наркоманії викликають потребу заходів проти наркотичного обігу, переглянути у цій сфері національне адміністративне і кримінальне законодавство. Так, у ч. 1 ст. 307 ККУ було збільшено розмір санкції частин на строк від 4 до 8 років (попередня редакція від 3 до 8 ), в ч.2 передбачено покарання позбавлення волі від 6 до 10 років (попередня редакція від 3 до 8 ), ч.3. збільшено санкцію статті від 9 до 12 років позбавлення волі, а попередня редакція була від 8 до 12 років [1, с. 136].
Додатковим джерелом, що визначає нормативні умови боротьби із наркозлочинністю є Конвенція ООН проти транснаціональної організації злочинності, прийнята у 2000 році. Основна мета цього документу – це усунення законодавчих прогалин у боротьбі з транснаціональною організованою злочинністю, у тому числі з наркотичними засобами, психотропними речовинами, їх аналогами або прекурсорів.
Кабінетом Міністрів України було видано розпорядження від 28 серпня 2013 року "Про схвалення Стратегії державної політики щодо наркотиків на період до 2020 року". Ця стратегія визначає сутність та сучасні напрями державної політики щодо наркотиків, що знаходяться в незаконному обігу, та зниження попиту на них, подолання наркоманії як небезпечного суспільного явища. Новий стратегічний вектор державної політики щодо наркотиків зумовлений потребами її докорінної перебудови як чинника здоров'я, безпеки та майбутнього нації.
Стратегічна парадигма - це потреба у всебічному переході від карального, кримінально-правового спрямування антинаркотичних заходів до лікувально-профілактичних як найбільш плідних у контексті подолання наркоманії. Метою стратегії є забезпечення розв'язання проблеми наркотиків у суспільстві в інтересах людини, надійного захисту громадського здоров'я і безпеки держави від загрози поширення наркоманії та наркозлочинності [3, с. 3].
Підсумовуючи викладене, слід відзначити, що проблема з реалізації обігу наркотичних засобів існувала і досі існує. В Україні за останні десять років дана проблема стала однією з найгостріших, адже вона негативно впливає на здоров'я людей, на соціальну сферу і є загрозою безпеки держави. Реалізація державної політики у сфері обігу наркотичних засобів, реформування правоохоронної системи та приведення її у відповідність правовим світовим стандартам сприятиме підвищенню рівня контролю, вдосконаленню нормативно-правових актів, проведенню різних заходів, спрямованих на виконання зобов’язань у зазначеній сфері, внаслідок чого відбуватиметься припинення зростання рівня наркоманії в Україні.
На наш погляд слід знайти більш дієвий шлях подолання наркоманії ніж існує зараз. Потрібно переосмислити ті ідеї, які були раніше, знайти більш ефективні, ті, які дійсно допоможуть подолати наркоманію, незаконний наркообіг і наркозлочинність вцілому.
Список використаних інформаційних джерел
1. Горькавий С. С. Поняття незаконного обороту наркотиків як злочину міжнародного характеру / C. С. Горькавий // Наукові записки Інституту законодавства ВРУ. – 2011. – 3 (6). – С.135-140.2. Методичні рекомендації щодо взаємодії слідчих та оперативних підрозділів при розкритті та документуванні злочинів, пов'язаних з незаконним обігом наркотичних засобів / [ О. Ю. Татаров, С. С. Чернявський, Д. Й. Никифорчук та ін.]. – К. : НАВС, 2014. – 41 с.
3. Розпорядження Кабінету Міністрів України "Про схвалення стратегії державної політики щодо наркотиків на період до 2020 року. – Режим доступу : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/735-2013-р.
Схожі теми
» ОКРЕМІ ТЕОРЕТИКО-ПРАВОВІ ПИТАННЯ МЕТОДИЧНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПРОВЕДЕННЯ СУДОВИХ ЕКСПЕРТИЗ
» ПРОБЛЕМА ФАЛЬСИФІКАЦІЇ ПРОДУКТІВ ХАРЧУВАННЯ В УКРАЇНІ
» МИТНА ПОЛІТИКА УКРАЇНИ: ПРОБЛЕМИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ
» АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ СУДОВОЇ АВТОТОВАРОЗНАВЧОЇ ЕКСПЕРТИЗИ
» КЛАСИФІКАЦІЙНА РОБОТА ТА ПРОБЛЕМИ ІДЕНТИФІКАЦІЇ ЯК ІНСТРУМЕНТ ЕКСПЕРТИЗИ ТОВАРІВ
» ПРОБЛЕМА ФАЛЬСИФІКАЦІЇ ПРОДУКТІВ ХАРЧУВАННЯ В УКРАЇНІ
» МИТНА ПОЛІТИКА УКРАЇНИ: ПРОБЛЕМИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ
» АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ СУДОВОЇ АВТОТОВАРОЗНАВЧОЇ ЕКСПЕРТИЗИ
» КЛАСИФІКАЦІЙНА РОБОТА ТА ПРОБЛЕМИ ІДЕНТИФІКАЦІЇ ЯК ІНСТРУМЕНТ ЕКСПЕРТИЗИ ТОВАРІВ
Актуальні проблеми експертизи товарів :: 4. Сучасна митна політика України в умовах поглиблення інтеграційних процесів.
Сторінка 1 з 1
Права доступу до цього форуму
Ви не можете відповідати на теми у цьому форумі